Néhány évvel ezelőtt én is webdesignerként vészeltem át az első nyaramat. És a nehezebbik úton megtanultam, hogyan kezeljem a lassú szezonokat a vállalkozásomban.
Ugorjunk vissza egy kicsit az időben.
Ez akkor volt, amikor a második gyerkőcöm 1,5 éves volt, nagyobbik 6,5, azaz ebben a korban még nem táboroznak nyáron folyamatosan. Vagyis OTTHON VANNAK, és rám várnak, hogy lefoglaljam őket.
Nem probléma, azt terveztem, hogy dolgozom amikor csak tudok, párom időbeosztását beírtam a naptáramba, beizzítottam a nagyszülőket, hogy márpedig én dolgozni is fogok.
Aztán a vége… pofára esés.
Egész nyáron csak egy ügyfelem volt… egy!
Elkezdtem kérdezgetni magamtól, hogy vajon nem megy így tönkre a vállalkozásom, nem kellene esetleg külföldön is próbálkoznom angol nyelven, hogy munkát kapjak… és persze egy csomó nem túl hasznos vagy produktív elfoglaltságot csináltam, hogy elüssem az időt.
Most, hogy egy csomó nyarat átvészeltem a webdesign vállalkozásomban, elmondom, mit tanultam arról, hogyan kezeld a lassú szezont a vállalkozásodban (és ami a legfontosabb, hogyan hozd ki belőle a legtöbbet!).
Először is… hacsak nem az idegenforgalomban vagy az esküvői iparban dolgozol, a nyár a legtöbb vállalkozásban csendes vagy lassú szezont jelent. Egyes iparágakban a nyári hónapokban több mint 10%-kal csökken a weboldal forgalma, és amikor másokkal is beszéltem, akiknek vállalkozásuk van, azt vettem észre, hogy ezt a való életben is tapasztalták.
Mint azt tudod, ha már egy ideje itt vagy… a weboldal forgalmának csökkenése általában az email lista növekedésének és a megkeresések / értékesítési számok csökkenéséhez vezet… ami az első tipphez vezet, hogyan kezeld a lassú szezont a vállalkozásodban….
Ha látod az adatokat, akkor személytelenné teheted az üres postaládát és a weboldal forgalmának csökkenését, és emlékezz, hogy nem te vagy az oka! Nem ment hirtelen „tönkre a vállalkozásod és nem kell visszamenned az álláskeresésbe!
A nyár csak általában lassabb, mivel az emberek szabadságon vannak, zsonglőrködnek a szintén szabadságon lévő gyerekeikkel, arra várva, hogy szeptemberben megérkezzen a „vissza az iskolába, kezdjünk el újra produktív dolgokat csinálni” érzés (új tolltartó és géles tollak valaki?).
Az első számú tipp tehát az, hogy tudd, hogy a nyár gyakran lassú szezont jelent a vállalkozásodban, ez nem személyes ÉS… mint a valódi évszakokban, ez valószínűleg jó dolog – mind a 4 évszakra szükségünk van a dolgok fejlődéséhez, beleértve a vállalkozásodat is!
Ha tudod, hogy a közönséged vagy az ügyfélköröd épp fagylaltot majszol és sütteti a hasát, miért nem teszed te is ugyanezt? (persze használj 50 faktoros védelmet 😉)
A lassú időszakok tökéletesek a szünetre, mivel ilyenkor nincs olyan érzésed (ami mindannyiunknak megvan időről időre), hogy visszautasítod a munkát, vagy hogy sz*rviharba kell majd visszatérned. Ha van egy csapatod, ez remek alkalom lehet arra, hogy beiktass egy lazítós vakációt, miközben kevesebb kézre van szükséged.
A repülőjegyárak a főszezonban sírva fakasztanak?
A szünet nem feltétlenül kell, hogy nyaralás legyen – lehet a munkaritmusod lelassítása, hogy időt szakíts olyan dolgokra, amiket általában nem szoktál csinálni.
Több hosszú hétvégét vagy rövidebb szünetet is tarthatsz, vagy egyszerűen csak pakold be a bankkártyádat, és szállj fel egy repülőre, amely elvisz ‘illeszd be ide álmaid célállomását‘ !
Valamilyen szünet vagy digitális detox kiváló módja annak, hogy feltöltődj, amíg a lassabb szezonban vagy, így felkészülhetsz arra, amikor a dolgok újra felpörögnek!
Amikor a mindennapokban nagy a nyüzsgés, akkor valószínűleg elég nagy rendetlenség halmozódik fel a bizniszedben… Gondolj például arra a vendégszobára, ami még mindig tele van dobozokkal, amiket nem pakoltál ki, amikor beköltöztél, vagy az íróasztalod alatti fiókra, ami annyira tele van, hogy már abban sem vagy biztos, hogy kinyílik… nem is beszélve arról, hogy mi van benne.
A vállalkozásodban szinte biztosan van ezek digitális változata – címkézetlen fájlok, egy merevlemez, amelynek szervezési rendszere jobb napokat látott, egy csomó rögzített Zoom felvétel, amelyeket rendezni kell, vagy meg kell szabadulni tőlük. A nyár remek alkalom arra, hogy szó szerint és átvitt értelemben is rendet rakj, hogy ezáltal hatékonyabban tudj dolgozni, és legyünk őszinték, egyszerűen csak nyugodtabbnak és jobban érzed magad a mindennapokban.
Itt van néhány olyan dolog, amit érdemes lehet rendszerezni/rendbe rakni:
Ez a lassú szezon tökéletes arra, hogy javításokat és egy kis „nyári tisztítást” végezz a honlapodon.
Érdemes elvégezni egy weboldal auditot, és kideríteni, milyen egyszerű frissítéseket kell végrehajtanod (elavult árazás, nyitvatartási idő és egyéb alapvető dolgok), beleértve az új szolgáltatási oldalakat, új portfólióelemeket, a márka frissítését vagy korszerűsítését. Ha lehet, használj adatokat a fejlesztési lehetőségek felismeréséhez. A mindennapos elfoglaltság zavaró tényezői nélkül meg fogsz lepődni, hogy mennyi mindent el tudsz végezni!
Nem tudod, hol kezdd – jelentkezz be hozzám egy weboldal auditra, és a stratégiád és az én szakértelmem alapján kidolgozunk egy tervet, így pillanatok alatt beindulhat a vállalkozásod.
Ha a weboldalad tényleg elöregedett egy kicsit, akkor lehet, hogy itt az ideje egy új weboldalnak. És a nyár nagyszerű alkalom arra, hogy belevágj és elkészítsd – olvasd el ezt a bejegyzést, amiben mutatok 6 jelet arra, hogy itt az ideje egy új weboldalnak!
Támogatom a tartalomkészítés ütemezését, és a nyári lassú szezon tökéletes alkalom erre!
A Chat GPT segítségével a tervezési szakaszban (nem vagyok rajongója a tényleges tartalom létrehozásának, még nem…) könnyen meg tudod csinálni az őszi negyedév tartalmát egy hét alatt, így sokkal több időd marad az őszi hajrára.
Top tipp – hozd létre és ütemezd az emaileket és a közösségi posztokat az őszi tartalmak csoportosítása részeként, hogy valóban stresszmentes legyen az év vége!
Gyakori hiba, amit a kisvállalkozásoknál látok, hogy az éves tervüket az év során egyszer elkészítik, majd elfelejtik. A nyári lassú szezont használjuk arra, hogy kicsit visszatekintsünk, megnézzük a kitűzött célokat és stratégiát, és megnézzük, hol tartunk, és szükség szerint finomítsunk rajta.
Lehet, hogy több információra van szükséged az ideális ügyfeledről, és kissé módosítanod kell a velük való kommunikáción.
Vagy talán az év első felében az adatokból valami olyan fontosat tanultál, ami alapján megváltoztatod, hogyan tervezed egy termék bevezetését az év második felében.
Talán úgy döntöttél, hogy valamit nem teszel meg, hogy a dolgok hatékonyabbak maradjanak, vagy egy olyan kiegészítő ajánlatot hozol létre, amellyel kapcsolatban rengeteg érdeklődést kaptál.
Bármi is legyen az (és még ha ez egy megerősítés is, hogy a terved helyes, és jól haladsz), felbecsülhetetlen értékű, ha szánsz egy kis időt arra, hogy átgondold, hol tartasz!
Nem írtál éves elemzést vagy tervet januárban? Ez sem baj – nincs szabály, hogy akkor kellett volna megtenned, sőt, ha akarod, most is megteheted (a te bizniszed a te szabályaid!).
Az olyan lassabb időszakok, mint a nyár, remek alkalom arra, hogy elvégezz egy tanfolyamot vagy megtanulj egy új készséget, ami segít a bizniszedben… a csudába, ez egy remek alkalom arra, hogy olyat is tanulj, aminek semmi köze a bizniszedhez!
Ez különösen neked szól, ha már befektettél egy tanfolyamba vagy coachingba, és még nem kezdted el – itt az idő! Szakíts időt minden nap (vagy akár egy-két héten is – képzeld el, hogy ez egy konferencia), hogy belevágj egy olyan tanulásba, amire már régóta vágytál!
Webdesigner vagy leendő webdesigner vagy? Ez a két kedvenc tanfolyamom, amit nagyon tudok ajánlani, ha szakmai fejlődésre vágysz:
Az egyik dolog, amiben én is vétkes vagyok, az a túlhajszoltság. Ez nem egy állandó dolog, de vannak olyan időszakok, amikor komolyan küzdök azért, hogy egészséges szokásokat alakítsak ki és tartsak fenn a munka és az élet körül.
Mivel egy új szokás kialakításához 21-30 napra van szükség… és 2 hónappal az új viselkedés automatikussá válása előtt, használjuk a nyári lassú szezont arra, hogy az új szokást a helyére tegyük és hagyjuk, hogy beépüljön! Mivel kevesebb a napi munkád, így amellett helyére teheted azokat a dolgokat, amelyekre mindig is szeretted volna felépíteni a napi vagy heti munkaritmusodat, és hagyhatod, hogy beépüljenek. Így amikor a dolgok ismét felpörögnek, már olyan szokásod lesz, amelyet könnyebb megtartani (és sokkal egyszerűbb, mintha egy új szokást próbálnál kialakítani a zsúfoltabb szezon káoszában!).
Megértelek! Szerencsére miután a vállalkozásom már több éve működik, felépítettem egy puffert, hogy a nyár folyamán boldogan ki tudjam fizetni magam, ha a dolgok csendesebbek, de az első évben nem volt ilyenem, és ha neked sincs még ilyened, én teljesen megértem!
Szóval… itt van néhány ötlet, hogy a csendesebb nyári szezonban is keressünk egy kis pénzt.
Nagyszerű módja lehet a meglévő ügyfeleiddel való újbóli kapcsolatfelvételnek, hogy emlékezteted őket arra, még mindig itt vagy, és érdeklődj, hogy szükségük van-e valamire. Mivel egy olyan csoportról van szó, akik már bíznak benned és kapcsolatban állnak veled, kevésbé kell „bizonyítanod”, és ha szintén vállalkozókról van szó, akkor könnyen lehet, hogy a nyári lassú szezont élik ők is, ami azt jelenti, hogy több idejük és lehetőségük van arra, hogy kapcsolatba lépjenek veled, mint az év más időszakaiban.
Top tipp – ahelyett, hogy eladással kezdenéd, kezdd azzal, hogy értéket kínálsz nekik az üzleti életük ezen időszakához kapcsolódóan, és onnan indulj tovább!
Az egyik nagyszerű módja annak, hogy gyors bevételre tegyél szert, ha villámértékesítést tartasz – a sürgősség, amely egy nagyszerű ajánlatból ered, elősegítheti, hogy az emberek könnyebben döntsenek, és segíthet növelni az eladásokat. A vállalkozásodtól függően – adhatsz árengedményt egy digitális termékből, egy termékcsomagból vagy coaching foglalkozásokból, vagy akár egy később igénybe vehető szolgáltatást is eladhatsz kedvezményesen, nehogy az emberek nyaralása akadályozza őket (pl. X% kedvezmény a coaching csomagodból – a foglalkozásokat bármikor le lehet foglalni az év végéig).
Szóval ez nem valószínű, hogy a lassú szezont felpörgeti és egy csomó pénzt fog hozni, de ha megnézed az áraidat, és úgy gondolod, hogy alacsonyak, akkor az árak emelése valószínűleg segíteni fog az őszi bevételek növelésében – így segítve az egész éves eredményedet.
Valószínű, hogy az áraid túl alacsonyak az általad kínált értékhez képest, ezért szánj egy kis időt arra, hogy megnézd, hol van a viszonyítási pont az ágazatodban, milyen értéket kínálsz a termékeiddel/szolgáltatásaiddal, és ennek megfelelően dönts.
A vállalkozásod jövedelmezőségének 2 kulcseleme van – a bevétel és a költségek. Az első 3 ötlet a bevételek körül forog, de ezt az extra időt arra is felhasználhatod, hogy azonosítsd a csökkenthető költségeket. Talán egy előfizetés vagy szoftver, amiért fizetsz, de nem használod, vagy talán van egy olyan tagságod, amire egyszerűen már nincs szükséged.
Van-e lehetőség valaminek az automatizálására, ami jelenleg rengeteg időt vesz igénybe, ami azt jelenti, hogy te/ a csapatod hatékonyabban tudsz dolgozni, és ezáltal több értéket tudsz teremteni?
Használd a nyári lassú szezont arra, hogy megnézd, hogyan tudsz pénzt megtakarítani a vállalkozásodban az év hátralévő részében.
Őszintén szólva, a nyári lassú szezont a vállalkozásodban egyetlen szóval jellemezhetjük: tervezés.
Hogy ez mit is jelent valójában, én 3 dolgot teszek…