Barion Pixel

Így indíts sikeres webdesign vállalkozást kezdőként 3 hónap alatt

sikeres webdesigner vállalkozás kezdőként2

Ha kezdő webdesigner vagy, jó helyen jársz – ez a bejegyzés pont neked szól.
Lépésről lépésre végigvezetlek azon, mit érdemes csinálnod hónapról hónapra, ha webdesign vállalkozás indításán dolgozol. Spoiler: nem kell túlbonyolítani!

A lényeg valójában nagyon egyszerű: csak három alapvető kérdésre kell őszintén válaszolnod, hogy elindulhass ezen az úton:

  1. Mit kínálok?
  2. Kinek?
  3. És hogyan jutok el hozzá?

Ha ez a három kérdés a helyére kerül, gyakorlatilag meg is van a vállalkozásod váza – vagy mondhatnám úgy is, hogy a vállalkozói Venn-diagramod:

  • az első kör az ajánlatod,
  • a második az ideális ügyfeled,
  • a harmadik pedig a marketingstratégiád.

És már az is sokat elmond, hogy ezt a bejegyzést olvasod: valószínűleg már döntöttél – webdesign szolgáltatásokat szeretnél kínálni.
Ami viszont lehet, hogy még hiányzik, az a valódi, gyakorlatban is használható weboldalkészítési tudás.

Ha te sem informatikai vagy grafikai diplomával a zsebedben indultál – ahogy én sem –, akkor teljesen érthető, ha felmerül benned egy-két félelem.
Például ez:
„Mi lesz, ha egy ügyfél megkérdezi, milyen végzettségem van, vagy hol tanultam a webdesignt?”

Megnyugtatlak: ez a kérdés sok kezdő fejében ott motoszkál, de a gyakorlatban szinte soha nem jön elő.
Engem például egyetlen egy ügyfél sem kérdezett meg erről – soha.

Ez a bizonytalanság teljesen emberi – de az ügyfeleket sokkal jobban érdekli, hogy mit tudsz nekik készíteni, mint az, hogy hol tanultad meg.
Szóval ne ezen stresszelj, inkább koncentrálj arra, hogyan tudod elsajátítani a szakmát.

Na de hogyan tanulj meg weboldalt készíteni?

Ha van egy kis költségkereted a tanulásra, akkor egy jól felépített online tanfolyam messze a leggyorsabb módja annak, hogy elindulj.

Természetesen nagyon sok képzés elérhető, ahol megtanulhatod az alapokat.

Fontos, hogy nézd meg, melyik platformot szeretnéd megtanulni (pl. WordPress, Webflow, Shopify, stb.), mert ez határozza meg, melyik tanfolyam lesz neked a legjobb választás.

És van még egy szempont, amit sokan hajlamosak alábecsülni: szimpatikus-e az oktató.
Ha nem bírod hallgatni a hangját vagy nem rezonálsz a stílusával, az nehezítheti a tanulást.
Egy alapos, gyakorlatorientált tanfolyam simán lehet 10+ órás, szóval nem mindegy, kit választasz tanárnak. 🙂

Van még egy fontos dolog, amit érdemes szem előtt tartani: legyen szimpatikus az oktató, akitől tanulsz.
Tényleg! Jó, ha egy kicsit szórakoztatónak is találod, mert elég sok időt fogsz azzal tölteni, hogy videókon keresztül hallgatod, ahogy magyaráz.
Szóval erre is érdemes figyelni, mielőtt belevágsz egy képzésbe.

Azt is sokszor látom, hogy akik végül webdesignerként kezdenek el dolgozni, nem is eredetileg így tervezték.
Egyszerűen csak egy korábbi munkahelyen valaki odaszólt nekik, hogy:

„Figyi, tudnád szerkeszteni ezt a weboldalt? Vagy frissíteni ezt a részt?”

Ők pedig beléptek valamilyen weboldalépítőbe… és ott ragadtak.
Mert élvezték, hogy lehet kattintgatni, szerkeszteni, szépíteni a dolgokat, és elkezdtek belemélyedni. 💃

És innen jött az ötlet, hogy lehet, hogy ebből akár egy valódi szakma is lehetne.

Szóval simán lehet, hogy neked is sokkal több webdesign-tapasztalatod van, mint gondolnád – hiszen már lehet, hogy jó ideje gyakorlatban csinálod, csak épp nem hívtad még magad webdesignernek.

Most arról beszéltünk, mit tehetsz, ha van egy kis költségkereted a tanulásra – de ha épp nincs, az sem gond.

Akkor is simán el tudsz indulni.

YouTube-on rengeteg szuper webdesign oktatóvideó található, szóval nyugodtan böngéssz, nézd őket bátran egymás után – ez is tökéletes kezdet.

De akár rögtön bele is vetheted magad az általad választott weboldalkészítő platformba, és elkezdhetsz gyakorolni, kísérletezni, kattintgatni. Demo oldalak készítése az adott platformon egy teljesen valid, működő módszer a tanulásra – én is pontosan így kezdtem anno.

Még ha az olcsóbb, „csináld magad” úton is indulsz el, tutorialokkal és gyakorlással, később mindenképp érdemes egy strukturált tanfolyamot is elvégezni – akár akkor, amikor már van néhány ügyfeled, és a bevételeidből vissza tudsz forgatni a fejlődésedbe.

Miért?

Mert a tutorialok főként a technikai részt tanítják meg, de nem foglalkoznak mélyebben azzal, hogyan gondolkodj stratégiában, hogyan tervezz konverzióközpontúan, vagy mik a jó webdesign alapelvei.
És pont ez az, ami sok kezdőnek hiányzik, ha csak a YouTube-ból próbál mindent megtanulni.

Szóval amikor eljön az ideje, és van rá keret, nagyon-nagyon ajánlom, hogy vágj bele egy átgondolt, profi tanfolyamba.

Na de tegyük fel, hogy már most is tanulsz egy online tanfolyamon, vagy épp végignéztél minden létező YouTube-videót, és már csináltál is néhány próbaprojektet…

Akkor innen indul az igazi kaland! 😎

A második dolog, amit érdemes megtenned az első hónapban, hogy tedd tisztába, kinek is szeretnél dolgozni a szolgáltatásaiddal.

Most nem arról van szó, hogy már az első nap dönts el, melyik piaci rést (niche-t) választod,
de jó, ha már most elkezdesz azon gondolkodni, milyen irányba indulnál szívesen.

És van erre egy nagyon egyszerű, de hatékony gyakorlat.

Nézz körül más webdesignerek és weboldalkészítő ügynökségek között, akik jelenleg is aktívan dolgoznak a piacon. Aztán képzeld el, hogy ha nem saját vállalkozást szeretnél építeni, hanem alkalmazottként csatlakoznál valakihez – melyik csapatba mennél a legszívesebben? Kinek a projektjein dolgoznál örömmel?

Figyeld meg, milyen típusú projekteken dolgoznak, milyen ügyfelekkel működnek együtt – mert ez sokat elárul arról, téged mi motivál igazán.

Tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket:

  • Mi az, amit ebben a konkrét webdesignerben vagy ügynökségben vonzónak találok?
  • Mi tetszik a stílusukban, a kommunikációjukban, a márkájuk hangulatában?
  • Miért érzem azt, hogy szívesen lennék részese azoknak a projekteknek?

Ha ezeket végiggondolod, máris közelebb kerülsz ahhoz, hogy kikkel szeretnél dolgozni, és milyen ügyfeleknek szeretnéd készíteni a weboldalakat.

Nem kell most még minden apró részletet kidolgozni, vagy egyből leszűkíteni a célcsoportodat,
de legyünk őszinték: valamilyen irányt már most érdemes kijelölni. Ez lesz az alapja annak, amit a következő hónapokban építeni fogsz.

És hogy miért fontos ez?

Mert óriási különbség van aközött, hogy kinek készítesz weboldalt.
Teljesen más egy weboldalt tervezni:

  • egy építőipari cégnek,
  • egy természetes wellness vállalkozásnak,
  • egy könyvelőirodának,
  • egy fogorvosnak,
  • vagy mondjuk egy letisztult, minimalista márkának,
  • esetleg egy merész, színes, feltűnő brandnek, mint például a Drunk Elephant.

Más a vizuális stílus, más az üzenet, más az ügyféltípus, más a cél.

Szóval, bár nem kell most házasságot kötnöd egy konkrét niche-sel, az első hónapban nagyon is érdemes átgondolni, merre húz a szíved.

Ez a döntés ugyanis nagyban meg fogja könnyíteni a dolgod a második és harmadik hónapban –
és mindjárt elárulom, miért!

Na de mi a következő lépés?

A második hónapban ideje igazi, valós projekteken dolgozni.

És a legegyszerűbb módja annak, hogy ehhez hozzájuss, ha körbekérdezel a saját környezetedben.

Írj a barátaidnak, családtagjaidnak, ismerőseidnek – gyakorlatilag bárkinek, akivel valaha beszéltél –
és mondd el nekik, hogy mivel kezdtél el foglalkozni.

Hogy mostantól weboldalkészítési szolgáltatást kínálsz, és szívesen vállalsz kisebb-nagyobb projekteket,
hogy gyakorolj, tapasztalatot szerezz, és elindítsd a vállalkozásodat.

Egy ideális világban találnál valakit a baráti körödben vagy a családban, akinek vállalkozása van, vagy épp szüksége lenne egy weboldalra – lehetőleg pont olyan irányban, ami téged is érdekel.
Legyen szó egy adott iparágról, célcsoportról, design stílusról vagy niche-ről.

Ez a projekt ugyanis tökéletes alap lehet a portfóliódhoz.

Ha például te kifejezetten olyan vidám, színes, fiatalos márkákkal szeretnél dolgozni, mint a Drunk Elephant,
és pont van egy barátod vagy családtagod, aki hasonló hangulatú weboldalt szeretne,
akkor ne is keresgélj tovább – ez lesz számodra a tökéletes első projekt!

Viszont, ha téged inkább ez a játékos, fiatalos stílus vonz,
akkor valószínűleg nem a legjobb ötlet belevágni Józsi bácsi faipari vállalkozásának weboldalába –
hacsak nem pont ez a természetközeli, rusztikus hangulat áll hozzád közel.

Ha viszont épp ezt a nyers, földközeli stílust szereted, akkor Józsi bácsi projektje sokkal jobb kiindulópont lehet, mint mondjuk Vilma bohókás, színes személyes márkája.

Egy kezdő webdesigner portfóliójába ideális esetben három jól sikerült projekt kerülhet.

És ha úgy érzed, nehezen találsz „valódi” ügyfeleket az elején, az sem probléma!
Fiktív projektek (mockupok) is tökéletesen működnek portfólióanyagként.

Ha nincs ötleted, milyen kitalált projekten gyakorolj, itt találod az általam összeállított mock projekt brief-eket – ezek segítenek inspirálódni és elindulni.

Ügyfeleket szeretnél bevonzani?

Az első dolog, amire szükséged lesz, az egy portfólió!

Készítettem neked két minta briefet, amelyek segítségével gyönyörű bemutató weboldalakat készíthetsz a portfóliódba!

Töltsd le itt →

Ahogy szépen sorban elkészíted ezeket a különböző weboldalakat, arra bátorítalak, hogy figyelj közben magadra. Figyeld meg, melyik projektben érezted magad igazán jól, és melyikben kevésbé.

Például: milyen érzés volt Marika néninek dolgozni, és miben volt más élmény, mint mondjuk Reni unokatesód projektje? Melyik folyamattal haladtál könnyebben? Melyik típusú ügyféllel élvezted jobban a közös munkát? Volt-e olyan rész, amitől lelkesedtél – vagy épp olyan, amit legközelebb inkább elkerülnél?

Érdemes minden projekt után egy pillanatra megállni, visszatekinteni, és tudatosítani magadban, mi volt benne a jó, és mi kevésbé.
Mert pont ezekből a tapasztalatokból fogod tudni leszűrni, milyen irányba érdemes továbbmenned.

Lehet, hogy az első munkád után azt hiszed, már pontosan tudod, merre akarsz haladni,
de aztán jön egy másik projekt, és közben rájössz: „Hm, lehet, hogy inkább teljesen más irányba indulnék…”

Ez teljesen rendben van! A lényeg, hogy minden egyes projekt után tisztán lásd: mi volt az, amit élveztél benne, amit szívesen csinálnál újra és újra – és mi az, amit inkább elengednél.

Így fogod lépésről lépésre megtalálni a saját, személyre szabott niche-edet – nem tankönyvből, hanem valódi tapasztalatok alapján.

És igen, tudom… Félelmetes lehet először odamenni az emberekhez, és elmondani nekik, hogy mostantól weboldalkészítési szolgáltatást kínálsz. De hidd el, amikor megteszed az első lépést, meg fogsz lepődni, milyen sokan fognak örülni annak, hogy ezzel elkezdtél foglalkozni.

Sőt, amíg bele nem vágsz, talán nem is sejted, hány ismerősödnek, barátodnak, családtagodnak lenne szüksége weboldalra – és mennyire hálásak lesznek, hogy végre van valaki, akiben megbízhatnak.

Most valószínűleg azon gondolkodsz: Mennyit kérjek el ezekért az első projektekért?

Erre nincs kőbe vésett szabály – teljesen rajtad múlik. Dönthetsz úgy, hogy az első munkákat:

  • teljes áron vállalod,
  • kedvezményes áron kínálod,
  • vagy akár ingyen készíted el, ha úgy érzed, hogy a gyakorlás most fontosabb.

A legfontosabb, hogy minden projektből legyen két dolog a kezedben:

  1. egy értékelhető portfóliódarab, amit meg tudsz mutatni a következő érdeklődőnek,
  2. és egy pozitív visszajelzés az ügyféltől, amit bátran kitehetsz a weboldaladra.

Ez lesz az, ami hosszú távon a legértékesebb lesz számodra. Mert ezekre tudsz majd építkezni, amikor elindul a webdesign vállalkozásod igazán.

És ne feledd: ezzel nemcsak portfóliót építesz, hanem önbizalmat is. Ez legalább annyira fontos része ennek a folyamatnak, mint maga a szakmai tapasztalat.

Tegyük fel, hogy eltelt a második hónap, és már összeállt egy szuper, jól használható portfóliód.

Ideje továbblépni a harmadik hónapra.

A harmadik hónapban egy újabb kulcskérdésre kell választ találnod: Hogyan fogod elérni az ideális ügyfeleidet?

Vagyis: válaszd ki, milyen marketingstratégiával szeretnéd elindítani és felépíteni a vállalkozásod.

Lehet, hogy most még úgy érzed, bőven elég lesz a baráti kör, a család és az ismerősök ajánlásai,
és az első néhány projekt tényleg össze is fog így jönni – de legyünk őszinték: hosszú távon nem lehet kizárólag erre támaszkodni.

A marketingstratégia kiválasztása csak az első lépés – a megvalósítás már egy teljesen más történet.

És itt megint előkerül a kérdés: mennyi pénzt tudsz (vagy szeretnél) ebbe beletenni?

Ha van rá kereted, akkor azt javaslom, hogy keress egy szakértőt, aki pontosan abban a marketingstratégiában profi, amit választottál, és tanulj tőle.

Például:

  • Ha a blogolást választod, keress egy blogírás szakértőt.
  • Ha az Instagramot, nézd meg, ki tanít Instagram marketinget.
  • Ha a kapcsolati hálóra építenéd a vállalkozásodat, találj valakit, aki referral networking oktatással foglalkozik.

Így nem kell magadnak feltalálnod a spanyolviaszt – kapsz egy működő, átlátható marketingtervet, amit csak követned kell.

Ha viszont szűkösebb a költségvetésed, az sem akadály. Ahogyan a webdesign alapjait is el lehet sajátítani ingyenes anyagokból, a marketingstratégiád első lépéseihez is rengeteg minőségi, elérhető tartalmat találsz online.

A lényeg itt is ugyanaz: bárhonnan is tanulsz, szánj rá időt, hogy ne csak információt gyűjts, hanem tényleg gyakorold, alkalmazd is azt, amit tanultál.

Mert a tudás önmagában még nem hoz ügyfeleketaz eredmény akkor jön, amikor beleteszed a munkát és meg is valósítod.

A következő lépés, hogy meghatározd a marketingtevékenységed ritmusát és rendszerességét.

Vagyis: milyen gyakran fogsz időt szánni arra, hogy tudatosan és következetesen foglalkozz a kiválasztott marketingstratégiáddal?

Az egyik legbiztosabb út a sikerhez az, ha elkötelezed magad egy reális, számodra is tartható ütemezés mellett – legyen az heti, kétheti vagy havi rendszeresség. Az a hozzáállás, hogy „majd csinálom, ha lesz egy kis időm”, sajnos ritkán vezet eredményre.

Sokkal hatékonyabb, ha előre eldöntöd, milyen gyakran fogsz foglalkozni a marketingeddel, és ehhez tudatosan tartod magad.

Sokan ott követik el a hibát, hogy eredményalapú célokat tűznek ki a marketingjükben. Például: „Három hónap alatt 3000 Instagram követőt szeretnék.”

A gond ezzel az, hogy egy ilyen cél kitűzésénél a végeredmény nagy részére nincs közvetlen ráhatásod.
Nem te döntöd el, hogy pontosan hány követőd lesz a végén.

Azt viszont teljes mértékben te irányítod, hogy mennyi energiát teszel bele. Hogy például:

  • hány Reels videót készítesz,
  • hány sztorit osztasz meg,
  • hányszor posztolsz hetente.

A rendszeresség és a befektetett munka az, ami tényleg a te kezedben van – és hosszú távon ez fogja meghozni az eredményeket is.

Szóval, amikor meghatározod a saját marketing ütemezésedet, ne az alapján értékeld magad, hogy hány követőd lett vagy hány ügyfél jelentkezett, hanem aszerint, hogy mennyi energiát fektettél bele.

Azért hangsúlyozom ezt, mert rengeteg kezdő vállalkozó túlzottan nagy elvárásokat támaszt magával szemben – például azt gondolja, hogy pár hét alatt majd hatalmas követőtáborra tesz szert. Aztán amikor ez nem történik meg, csalódik, és azt hiszi, biztosan valamit rosszul csinál.

Pedig sokszor nem arról van szó, hogy rossz lenne a munkád, csak arról, hogy eleve irreális célt tűztél ki magad elé – olyat, amit bárki nehezen érne el.

Természetesen, ahogy haladsz előre, idővel már érdemes lesz figyelni azt is, hogy a befektetett munka hozza-e a kívánt eredményeket.

Ha nem, akkor érdemes újragondolni a stratégiádat: lehet, hogy módosítanod kell a gyakoriságon, a tartalmaidon vagy éppen a csatornán, amin dolgozol.

De soha ne ostorozd magad azért, ha nem jön azonnal a várt siker.

Ez csak ahhoz vezet, hogy elmegy a kedved – pedig teljesen normális, hogy a növekedéshez idő kell.

Mostanra már átlátod, milyen lépéseket érdemes megtenned a webdesign vállalkozásod első három hónapjában.

De mi a helyzet utána?

Hogyan alakítsd ki a saját, gördülékeny munkafolyamatodat? Hogyan állítsd össze az áraidat úgy, hogy megérje neked és a leendő ügyfeleidnek is? És vajon szeretnél-e a klasszikus, egyedi weboldalkészítés mellett más típusú szolgáltatásokat is kínálni?

Ezek mind szuper fontos kérdések, és érdemes már most elkezdened átgondolni őket.

De azt is tudom, hogy ezeket a kérdéseket – a folyamataid kialakítását, az áraid meghatározását, a szolgáltatásaid felépítését – nem könnyű egyedül átlátni és összerakni.

Szerencsére, van rá megoldás.

Évente kétszer kerül megrendezésre a Legyél sikeres webdesigner Bootcamp, ahol három napon keresztül kapsz tőlem gyakorlatias, azonnal használható tréningeket. Az egyik napot pedig kifejezetten annak szenteljük, hogy együtt kiválasszuk, melyik marketingstratégia lesz számodra a legjobb – azt, ami valóban elindítja a vállalkozásodat és ügyfeleket hoz.

Ez egy élő, interaktív képzés, szóval ha szeretnél csatlakozni, iratkozz fel a hírlevél listámra, hogy időben értesülj róla, és a Bootcamp során együtt kidolgozzuk a következő lépéseidet – hogy végre ne csak tervezgess, hanem valóban elkezdjenek érkezni az ügyfelek is.

|