„Elég egy 20-30 perces konzultáció ahhoz, hogy egy ügyfél számára korrekt árajánlatot adjak egy projektre?”.
Ezt a kérdést mostanában gyakran hallom! Vannak, akik 2+ alkalommal találkoznak potenciális ügyfelekkel, mielőtt sikerülne ezt kideríteni.
Ami engem illet? Igen. Az általam végzett munkához csak egy megbeszélés szükséges.
Bár a válaszom igen, ez nem volt mindig ilyen egyszerű, de mindig is ezt tettem. És hogy teljesen őszinte legyek veled, ezen a ponton sok mindent az ösztöneim vezérelnek, mert már olyan sokszor csináltam!
Gyakorlással már tudom, hogy milyen részletekre kell figyelnem, és hogy általában mik a piros lámpák.
Ma megosztok veled néhány tippet, amit a tapasztalataim alapján tanultam, hogy segítsek neked abban, hogy a 20-30 perces konzultációd értékes legyen, és remélhetőleg ne kelljen többször is beszélned, mielőtt elküldöd az ajánlatot!
Mert minél több lépést teszel a folyamatba a kezdeti kapcsolatfelvétel és a projekt lefoglalása között, annál kevésbé valószínű, hogy sikerül nyélbe ütni az üzletet. Várakozás közben elveszítjük a vásárlással kapcsolatos izgalmunkat és elkezdjük túlelemezni a dolgokat (vagy ez csak én vagyok??😂), ezért minél gyorsabbá és könnyebbé tudod tenni, annál valószínűbb, hogy valóban belevágnak.
Ha kezdő vállalkozó vagy, gondolom, az első kérdésed az, hogy „honnan a fenéből tanulta meg ez a csaj ezt a sok dolgot?”. (azaz: mindent, amit megosztok veled) A rövid válasz? IDŐ ÉS TAPASZTALAT.
A hosszú válasz? Olyan emberektől tanultam, akik egy (vagy több) lépéssel előttem jártak!
Mindig is ez volt a kérdésem a mentoraimnak is, és most az ő helyzetükben találom magam, ami – nem fogok hazudni – kicsit furcsa érzés. Régebben azon tűnődtem, hogy „honnan tudják mindezt?”. Különösen akkor, amikor találkoztam valakivel, aki fiatalabb volt nálam, de sokkal előrébb járt, és látszólag sokkal sikeresebb is.
❶ Az egyik kedvenc idézetem Botka Szilvitől származik: „Ne hasonlítsd össze a vállalkozásod kezdetét más vállalkozásának közepével”.
Egyszerű, tömör, és nagyon igaz. A legrosszabb dolog, amit tehetsz, ha felnézel valakire, és olyan magasságokba emeled, amiről azt gondolod, hogy sosem fogod elérni. Általában ők máskor kezdték, mint te, más körülmények között, más lendülettel, sőt, más szerencsével, más mentorokkal. Lehet, hogy a kezdetek hasonlónak tűnnek, de az út e között és a siker között mindenkinek más és más, úgyhogy ne ostorozd magad az összehasonlítgatással!
❷ Nézd, nem születünk azonnal szakértőnek, és nem is leszünk szakértők egyik napról a másikra.
Én semmit sem tanultam mindebből az egyetemen. A környezetmérnök szakon megtanultam, hogy a hulladékoknak van EWC (mostmár HAK) kódja, a levegőminőségi vizsgálatoknál pontforrásokról beszélünk és még sok ilyen őrültségről. Amit NEM tanultam meg, az az volt, hogy hogyan vezessek egy vállalkozást egyedül és/vagy magam számára. Nem tanultam meg, hogyan reklámozzam a vállalkozásomat, hogyan írjak olyan szövegeket, amelyek bejönnek, vagy hogy hol találok szerződéseket, hogyan szerkesszem, küldjem el és írjam alá őket az ügyfelekkel, hogyan adjak árajánlatokat a projektekre, hogyan kezeljem az ügyfeleket a projekt során stb. Semmit sem tudtam ezekből!
Mindezt szakértőktől, vagy mentoroktól tudtam meg, akikre felnézek, ilyen ember Botka Szilvi, vagy Lauren Hooker és mások.
Először is, a kapcsolatok (azaz: potenciális ügyfelek) összegyűjtéséhez szükséged van egy ajánlatkérési űrlapra, – de egy jó űrlapra.
A legtöbb embernek azonban nehézséget okoz, hogy milyen kérdéseket tegyen fel, mert mi az „elég” és mi a „túl sok”? És melyek azok a kérdések, amelyek valóban segítenek az emberek átvilágításában vagy a megkeresések átvizsgálásában, hogy kiválasszuk azokat az embereket, akikkel a leginkább együtt akarunk dolgozni?
Értem én! Nagy a nyomás, és egy kicsit aggódsz, hogy ha túl sok kérdést teszel fel, akkor nem fogják kitölteni, de ha nem kérdezel eleget, akkor nem lesz elég információd ahhoz, hogy tudd, hogy jó ügyfél lesz vagy sem.
Álljunk meg egy pillanatra!
Maximum hét-tíz kérdést tegyél fel a kérdőíveden. Az ügyfeled nem akar egy álláspályázatnak megfelelőt kitölteni, hogy egy szolgáltatóval dolgozhasson. Egyszerűen nem akar. Tehát ennél többre a legtöbb esetben nincs is szükséged. Ezt a konzultáció során vagy a folyamat későbbi szakaszában is megkaphatod.
Ilyen típusú kérdéseket teszek fel a saját kapcsolati űrlapomon.
KÖTELEZŐEN KITÖLTENDŐ MEZŐK
Az első két kérdés az alapokat kéri: vezeték- és keresztnév.
A harmadik kérdés az email címüket kéri, mert e nélkül nem tudunk válaszolni nekik (sem manuálisan, sem automatikusan).
KÖTELEZŐEN KITÖLTENDŐ MEZŐ
A negyedik kérdésben azt a kérdést célszerű feltenni, hogy termékalapú vagy szolgáltatásalapú vállalkozásuk van-e. Ha nincs preferenciád, akkor talán kihagyhatod ezt a kérdést, azt hiszem, de akkor is nagyon jó tudni, ha szeretnéd, hogy legyen egy elképzelésed arról, hogy melyik weboldalépítő platform lesz a legmegfelelőbb, és talán nem is az, amelyikben a legjobban érzed magad.
Jobban szeretek olyan szolgáltatásalapú vállalkozásokkal dolgozni, ahol 2-5 vagy annál kevesebb ember van a vállalkozásban, ezért ezt egyfajta szűrési módként kérdezem a megkeresésekhez.
A termékalapú vállalkozások azt jelentik, hogy a bevételük nagy részét a termékek eladásából szerzik, és a készletet kell kezelniük, a szállítást kell beállítaniuk, és a nemzetközi adókkal kell foglalkozniuk, –ezek a dolgok nem biztos, hogy örömet okoznak neked. 😂
Nem csak ez, de a termék alapú vállalkozásokon nagyobb az eladási nyomás. A legtöbb esetben, de nem minden esetben, rengeteg olcsóbb terméket kell eladniuk ahhoz, hogy ugyanazt a bevételt érjék el, amit egy szolgáltatásalapú vállalkozás egyetlen ügyféllel tudna elérni. A nyomás rajtunk van, hogy olyan weboldalt hozzunk létre, amely elad, -és gyorsan elad, mert ez az elvárás – bármennyire is nem pontos.
KÖTELEZŐEN KITÖLTENDŐ MEZŐ
Az ötödik kérdés, amit felteszek, hogy válasszák ki, hogy a rendelkezésre álló szolgáltatásaim közül melyik érdekli őket leginkább. Számomra ez egy egyedi weboldal, egy tervezési nap (vagy VIP nap), coaching, vagy egy vendég/előadás lehetőség.
De mielőtt összeállítanád ezt a listát és továbblépnél, van néhány tippem, ami segíteni fog, de kapaszkodj meg, mert amit most mondok, az egy kicsit ijesztő lesz!
Ha problémád van a minősített érdeklődők – azaz a megfelelő költségvetéssel rendelkező ideális ügyfelek – megszerzésével, akkor az itt felsorolt szolgáltatási lehetőségek mellé írj árkategóriákat (vagy kezdőárakat). Így, amikor egy potenciális ügyfél kitölti, az általa választott opciót is kiválasztja & megmondja a költségvetést. Amikor később felhívod őket, átugorhatod a kínos beszélgetést az árképzés során, mert szó szerint nem hagyhatták ki, hogy ne lássák az árat, amikor elküldték az űrlapot.
Ez segít megtisztítani a naptáradat azáltal, hogy kigyomlálod azokat az embereket, akik nem tudják kifizetni az általad kért árat, és segíthet kiszűrni az árat alkudozókat vagy a potenciális piros lámpás ügyfeleket is.
És igen, tudom, hogy ez eleinte ijesztőnek fog tűnni. De – és ezt a lehető legkedvesebben mondom – tedd túl magad rajta. 😂 Senkit sem érdekelnek ezek a részletek annyira, mint minket, ígérem.
Ráadásul ez igazából semmiben sem különbözik attól, mintha szó szerint bármilyen terméket vásárolnál, ahol a pénztár előtt fel van tüntetve az ár. Mindkettőtöknek SZÍVESSÉGET teszel azzal, hogy ezt előre közlöd, így egyikőtök sem pazarolja az idejét egy olyan találkozóra és megbeszélésre, ami a költségvetés miatt nem fog megvalósulni.
Az egyetlen figyelmeztetés, amit hozzáteszek, hogy minden alkalommal, amikor megváltoztatod az áraidat, fel kell jegyezned, hogy ezt a mezőt frissítsd a Dubsado vagy a Squarespace rendszerben – bárhol is legyen az űrlapod -, minden alkalommal, amikor megváltoztatod az áraidat. Tehát ha sokat változtatod az áraidat, mindenképpen hozz létre egy naptári emlékeztetőt, hogy ne felejtsd el frissíteni az árakat mindenhol, ahol megjeleníted őket.
KÖTELEZŐEN KITÖLTENDŐ MEZŐ
A hatodik kérdés, amit felteszek, a projekt részleteinek megosztása. Mi az a probléma, amelynek megoldásához a segítséget kérik? Adj nekik egy nagy szöveges területet, hogy leírják, amire csak gondolnak a projektjükkel kapcsolatban.
A helykitöltő szövegben (amely megjelenik a mezőben, mielőtt beírnák) bátorítsd őket, hogy osszák meg a konkrétumokat, amelyeket tudni szeretnél, például: mi működik vagy nem működik a weboldalukon?
A konzultáció során további részleteket is tudsz és kell is kérdezned, de az, hogy azonnal meg tudják osztani veled a részleteket, segíteni fog abban, hogy eldönthesd, el tudod-e vállalni ezt a projektet, vagy el akarod-e vállalni.
KÖTELEZŐEN KITÖLTENDŐ MEZŐ
A hetedik kérdés, amit felteszek –és ez rendkívül fontos– hol vagy hogyan találták meg a weboldaladat?
Ez azért olyan fontos, mert ha az érdeklődők következetesen megtalálnak téged a Google-on, vagy következetesen megtalálnak az Instagramon, akkor tudod, hogy hova kell összpontosítanod (vagy újra összpontosítanod) a marketing erőfeszítéseidet.
Ez még akkor is segíthet az alkalmazkodásban, ha a kapott válaszok váratlanok és nem felelnek meg a szándékaidnak. Például, ha mindenki azt mondja, hogy a LinkedIn-en találnak rád, de te a Google-on szeretnéd, hogy megtaláljanak, akkor tudod, hogy mindkét platformon ki kell igazítanod a marketingstratégiáidat, esetleg kevesebbet kell foglalkoznod a LinkedIn-nel, és inkább a Google-re és a SEO-ra kell koncentrálnod.
Ebből a kérdésből tudom, hogy a velem dolgozó ügyfelek legnagyobb százaléka a Google-on vagy egy konkrét személyes ajánláson keresztül talált rám, mert szó szerint azt mondták nekem: „Ajánlás” vagy „Google kereső”.
Tehát add hozzá ezt a kérdést! Rendkívül hasznos, ha megtudod, hogyan találnak rád az emberek.
KÖTELEZŐEN KITÖLTENDŐ MEZŐ
A nyolcadik kérdés az, hogy mondják el, konkrétan miért akarnak veled dolgozni.
Ez nem azért van, hogy dicséreteket gyűjts be. Hanem azért, hogy kiderüljön, ki az ideális ügyfél, mert már most nagyon kedvelnek téged, mint szolgáltatót, és ki nem ideális ügyfél, mert bárki lehetnél, és nem igazán érdekli őket, kivel szerződnek, amíg a munkát elvégzed.
Itt ugyanolyan könnyen érezheted a bizalmat, mint ahogyan az ideális ügyfelek is érzik a bizalmat veled kapcsolatban.
Amikor elolvasod ezt a választ, könnyebb lesz eldönteni, hogy tudsz-e dolgozni az adott személlyel, mert vagy olyasmit mondott, ami rezonál rád, …vagy nem.
Talán az esetek 80%-ában ez a válasz mondja meg nekem, hogy akarok-e (vagy tudok-e) dolgozni az adott személlyel, és mivel arra bátorítom a közönségemet és a potenciális ügyfeleimet, hogy legyenek önmaguk, amikor erre a kérdésre válaszolnak, és a személyiségük átsüt a válaszukon, az számomra egy „ igen”!
Ha azt mondják, hogy azért akarnak velem dolgozni, mert megfelelő az árazásom és a tapasztalatom, és már több tervezőt is megkerestek, akkor sokkal kevésbé érdekel a dolog.
Nem véletlenül kell ezt a kérdést is megkérdezni, még akkor is, ha csak egy általános megkeresésről van szó.
Mi történik az űrlap elküldése után? A Dubsado rendszerből kapnak egy automatikus emailt, amelyben küldök egy pdf doksit. Ebben összeszedtem röviden a munka menetrendjét és a fizetési ütemezést.
De az is egy nagyon jó megoldás, hogy az űrlap kitöltése után átirányítod az érdeklődőket egy olyan oldalra, ahol összeírod a fontosabb tudnivalókat, teszel be néhány munkádat, gyakran ismételt kérdéseket, és az időpont foglaló linket. Tulajdonképpen a pdf helyett az aloldalt olvassák el. De ezzel egyidőben menjen azért egy köszönő email, ahova szintén beteszed az oldal linkjét, hogy biztosan elolvassák a fontos infókat.
Ezzel rengeteg időt megspórolhatsz majd az ingyenes konzultáción, hiszen nem kell magyaráznod a folyamataidat, mert arról már tájékoztattad őket.
A legfontosabb, hogy megoszd az időpontfoglaláshoz a linket, vagy beágyazd az időpontfoglalót. Mindkét esetben figyelj arra, hogy csak az ingyenes konzultációra vonatkozó időpontokat jelenítse meg, hogy az érintettek azonnal el tudják dönteni, hogy foglaljanak-e vagy sem, és ne zavarodjanak össze, hogy melyik időpont-típust foglalják le, ha tovább akarnak lépni. (Manapság már rengeteg időpont-típus van, pl ingyenes konzi újaknak, konzi ügyfeleknek, kezdő konzultáció projekt esetén, weboldal átadás konzultáció…stb!)
Ha olyan időpontfoglalót használsz, mint a Calendly vagy valamelyik CRM rendszer, akkor minden egyes időpont típushoz vannak beépített automatizmusok. Nekem több is van, amelyek a legtöbb találkozómra vonatkoznak, például:
Ez minden olyan problémát megoldott, ami a múltban felmerült, és el sem hinnéd, hányszor reagálnak az emberek erre az utolsó „köszönöm, hogy találkoztál velem” emailre úgy, mintha én magam gépeltem és küldtem volna el. 😃
Ezt követően a munkafolyamatom legfeljebb három nyomon követési emailt küld, mert néha az emberek elfoglaltak és nem veszik észre, mennyi idő telt el. Nem mindig arról van szó, hogy nem akarnak velünk együtt dolgozni, tehát ne feltételezz semmit!
Az automatikus nyomon követés egy munkafolyamat része, ahol minden egyes nyomon követési email elküldéséhez az én jóváhagyásomra van szükség.
A Dubsado*-ban az email sablon már előre ki van töltve, és emailt kapok, ha van valami, amit jóvá kell hagynom. Így személyenként szerkeszthetem az email sablont, ha akarom, és eldönthetem, hogy egyáltalán elküldöm e az emailt. Ezeknek az emaileknek a jóváhagyásához csak bejelentkezem, belépek a projekthez, és kiválasztom a „Jóváhagyás” (és néha a „Azonnali végrehajtás” opciót is, ha szükséges), és csak ezután küldi el a nyomon követést.
Így tartom kézben az automatikus válaszokat és nyomon követéseket!
KELL a nyomon követés. Ha nem kérdezed, ÉS ez nem a legfontosabb a számukra, mert (mint mi is) 5001 dologgal foglalkoznak egyszerre, akkor lehet, hogy visszajeleznek, amikor készen állnak, de lehet, hogy az csak hat hónap múlva lesz, két év múlva, vagy amikor már teljesen teleraktad a naptáradat, és szó szerint nem tudod már felvenni őket.
Sosem tudhatod!
Ez tehát az én kapcsolati űrlapom folyamata. Mindezek után, miután lefoglalták a konzultációt, a konzultáció napján előveszem az érdeklődési űrlapjukat és újra átolvasom, hogy felfrissítsem a memóriámat. Ha megadták a weboldalukat, azt is megnézem, és feljegyzek mindent, ami kiemelkedő (jó vagy javítandó).
A konzultáció alatt is jegyzetelek a gépen, mert ezeket nem veszem fel, és nem akarok tollat és papírt vagy alkalmazást keresni, hogy leírjak valamit, miközben beszélnek; úgy tűnne, hogy nem figyelek, ha szétszórtnak tűnök.
A konzultáció elején üdvözlöm őket. Kb. öt percig beszélgetünk, majd megkérem őket, hogy beszéljenek a vállalkozásukról és arról, hogy mit remélnek a velem való együttműködéstől.
Ettől a ponttól kezdve azért vagyok ott, hogy MEGHALLGASSAM, és irányítsam a beszélgetést, ha vissza kell térni a helyes irányba. Az általam feltett kérdések jellemzően a következők:
Én pedig csak hátradőlök és figyelek.
Tudom, hogy ez őrültségnek vagy túl könnyűnek tűnik, de ez a legjobb tanácsom: hagyd, hogy ők beszéljenek nagyrészt!
Mire figyelek?
Rengeteg dolog van, amire rákapcsolódhatok, hogy szükség esetén megfordítsam a beszélgetést, de végső soron csak meghallgatom, amit mondanak nekem, megjegyzem ezeket az információkat, és értékelem, hogy mindez mit jelent egészében, hogy a konzultáció után árajánlatot tudjak adni nekik.
Tudom, hogy ez a mondat valószínűleg ijesztő – és hogy teljesen őszinte legyek, a vállalkozásom elején én is mindig ideges voltam, amikor ezt „élőben” kellett tennem egy konzultáción, de ez tényleg hasznos a reakcióik felméréséhez és a konzultáció során történő tárgyaláshoz.
Ha például 500 000 forintos árajánlatot adsz nekik egy átalakításra, és a szemöldökük egészen a hajukig felszalad, akkor kuncoghatsz, és mondhatod, hogy „úgy tűnik, nem számítottál erre az árra, úgyhogy beszéljünk arról, hogy mit tudunk kivenni a csomagból, amire most nincs szükséged, és találjunk egy olyan lehetőséget, ami egy kicsit jobban illeszkedik a költségvetésedhez”.
Ha viszont kihagyod az árazásról szóló beszélgetést a konzultáció során, és csak egy 500 000 forintos projektre vonatkozó ajánlatot küldesz nekik, alternatívák nélkül, akkor lehet, hogy csak úgy elsétálnak, azt feltételezve, hogy ez volt az egyetlen elérhető lehetőség.
Az ajánlatot kiegészítheted lehetőségekkel, de az emberek hajlamosak az ár alapján választani, amikor a költségvetésük határozza meg a döntésüket, és ez végül arra kényszerítheti őket, hogy olyan lehetőséget válasszanak, amely valójában nem a legjobb választás sem számukra, sem számodra.
A személyes beszélgetés – bár talán egy kicsit ijesztő – mindkét fél számára a legjobb, így a szolgáltatásokról is lehet tárgyalni, és még az ajánlat elküldése ELŐTT megegyezésre jutni!
Mivel én ezt teszem, közel 100%-os a zárási arányom, mert a beszélgetésen együtt beszéljük meg a dolgot, így nem lepődnek meg semmin, amit az ajánlatban látnak, és könnyen lesz belőle egy „IGEN!”.
Ha elmondták,amit szerettek volna, akkor feltehetek nekik konkrét kérdéseket, például:
Csak hogy tudd, nem vagyok tökéletes, és megtanultam, hogyan kell ezt is csinálni! Tehát -mint én-, idővel, tapasztalattal ÉS GYAKORLÁSSAL képes leszel arra, hogy egy beszélgetésen részt vegyél, nem kell követned egy előre megírt menetrendet, csak legyen egy laza terved, hogy meghallgasd és vezesd a beszélgetést oda, ahová végül el kell jutni.
El fogod érni, ígérem. Csak egy kis idő és gyakorlás kell hozzá. Szükség lesz némi próbálkozásra és hibázásra, amíg megtanulod, hogyan csináld ezt úgy, ahogy neked a legjobban megfelel, de el fogod érni!
Ezt meg tudod tanulni! Ezek a tippek, amiket ma megosztottam, nem olyan dolgok, amikben csak úgy eredendően jó vagyok, természetesen. Csak gyakorlás kell hozzá, de valahol el kell kezdeni!
Remélem, hogy ez ad neked egy képet arról, hogyan kezdődik az egész ügyfél folyamatom, mielőtt az ügyfélből ténylegesen ügyfél lesz.
De ha többet szeretnél tudni, akkor csatlakozz a Webdesign Business Booster programomhoz, ahol megmutatok neked mindent, ami az ügyfélkezeléshez kell, és még sokkal több mindent 😉
Megtanítom neked azokat a kötelező rendszereket és stratégiákat, amelyekre szükséged van ahhoz, hogy magabiztos webdesigner legyél, és hat számjegyűre vagy azon túlra növelhesd vállalkozásodat.